Uchwałą Nr III/49/2014 Rady Miasta Rzeszowa w dniu 30.12.2014 Pogotowie Opiekuńcze w Rzeszowie otrzymało nazwę Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza oraz imię dr. Henryka Hanasiewicza. Placówka to kontynuator wieloletniej tradycji Państwowego Pogotowia Opiekuńczego w Rzeszowie istniejącego od 1977 roku. Powołane w 1977 roku Pogotowie Opiekuńcze przejęło w użytkowanie będący w toku remontu kapitalnego budynek od Państwowego Domu Dziecka . Powołana na stanowisko dyrektora, mgr Janina Olko z wielkim zaangażowaniem realizowała zadania związane z zaopatrzeniem w materiały budowlane, urządzenia, armaturę i wyposażenie aby móc przyjąć pierwszych mieszkańców.
Dyrektorem placówki od 1997 roku jest Jolanta Milewska, nazwana kiedyś przez jedną z naszych wychowanek „ policjantką z Miami”, ponieważ „zawsze wszystko widzi, słyszy i często pojawia się tam, gdzie nikt by się jej nie spodziewał”.
Mówiąc o powstaniu Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej należy cofnąć się w czasie o prawie 100 lat i wspomnieć jej patrona i fundatora, rzeszowskiego filantropa, właściciela wielkiego majątku, który jego znaczną część przeznaczył na pomoc dla najuboższych i potrzebujących. Mowa o Henryku Hanasiewiczu, który po ukończeniu prawa na Uniwersytecie Lwowskim osiedlił się w naszym mieście. Zdolności adwokackie , a także solidność i prawość charakteru zyskały mu dużą popularność wśród klientów. Wobec braku własnych dzieci, cały swój majątek zapisał na różne cele społeczne.
Testamentem z dnia 3 grudnia 1922 roku stworzył fundację na cele publiczne. Jedyną, właściwie zrealizowaną i do dnia dzisiejszego czynną częścią zapisu fundacji jest posesja, willa z ogrodem przy ul. Unii Lubelskiej, w której według zapisu miał być przytułek pod wezwaniem Dzieciątka Jezus dla „ osłabionych dzieci wyznania chrześcijańskiego, narodowości polskiej pochodzących z miasta Rzeszowa, potrzebujących pielęgnacji w rekonwalescencji”. Tak więc willa dr Hanasiewicza służy dzieciom potrzebującym pomocy do dnia dzisiejszego.
Dr praw Henryk Hanasiewicz zmarł w 1923r. w Rzeszowie i tutaj też został pochowany w skromnym grobie na Starym Cmentarzu. Nasi wychowankowie odwiedzają to miejsce , opiekują się grobem i pamiętają o zapaleniu zniczy.
Przez kolejne dziesięciolecia modernizowana była infrastruktura placówki. Dostosowywanie pomieszczeń do realizacji nowych zadań i poprawienie ich funkcjonowania jest procesem ciągłym i trwającym do dnia dzisiejszego. Obecnie Placówka jest miejscem które spełnia wszystkie standardy opieki i wychowania.
Placówka posiada dwa budynki, w których znajdują się sypialnie dwu, trzy i pięcioosobowe, pokoje do nauki, pokój zabaw dla dzieci i świetlicę dla młodzieży, bibliotekę, gabinet pielęgniarski, aneksy kuchenne, siłownię, pracownię komputerową i techniczną, gabinety specjalistyczne do terapii. Mamy własny plac zabaw z przyrządami. Baza lokalowa jest bardzo dobrze wyposażona.
Nasza placówka dysponuje 25 miejscami. Skupia wychowanków wymagających zindywidualizowanych oddziaływań. Każdy z nich ma odrębną, niepowtarzalna biografię i własne, w swoisty sposób odczuwalne przykre doświadczenia życiowe, niejednokrotnie traumatyczne .
Jesteśmy jedną z nielicznych placówek opiekuńczo–wychowawczych, która przyjmuje dziewczęta będące w ciąży. Nasz autorski Program „ Nie jesteś sama” pomaga im w tej trudnej i złożonej sytuacji. Pozwala zaakceptować ciążę, podołać nowym obowiązkom i wejść w rolę matki, będąc jeszcze dzieckiem. Program ten skierowany jest także do wychowanek z grup ryzyka przedwczesnym macierzyństwem.
Kadra pogotowia to wysoko wykwalifikowani pracownicy różnych specjalności. Wszyscy biorą czynny udział w procesie socjalizacji i dzieci i młodzieży .
Od sierpnia 1978 roku do pogotowia opiekuńczego przyjęto prawie 2000 wychowanków. Po opuszczeniu placówki, dzieci zostały umieszczonych w Domach Dziecka, powróciły do rodziny biologicznej, lub zostały doprowadzone do do MOW i SOSW. Pozostali wychowankowie zostali umieszczeni w innych placówkach wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Pedagog, psycholog terapeuta i socjoterapeuta zajmują się szeroko pojętą pomocą dziecku i rodzinie. Diagnozują, opiniują, prowadzą zajęcia specjalistyczne z wychowankami. Grupy wychowawcze objęte są zintegrowanymi działaniami. Pod opieką i nadzorem wychowawców dzieci uczestniczą w różnych zajęciach.
W czasie wolnym podopieczni biorą udział w różnorodnych zajęciach, wzbudzających i rozwijających ich zainteresowania i pasje. Na zajęciach plastycznych wykorzystując różnorodne techniki plastyczne wychowawcy pokazują dzieciom, że działalność artystyczna może być przyjemna i stać się jedna z ulubionych form spędzania wolnego czasu.
W warsztacie do majsterkowania, chłopcy wykonują różne elementy dekoracyjne do inscenizacji i naprawiają elementy meblowe, które wcześniej zniszczyli, zdobywają umiejętności niezbędne do samodzielnego życia.
Urodzinowe torty, pyszne desery, tosty, czy pizza, to efekt naszych zajęć kulinarnych. Efekt jest podwójny: uczta dla ciała, ale także umiejętność samodzielnego radzenia sobie w kuchni. Systematycznie obchodzimy Święto Znaków Zodiaku, tj. urodziny wszystkich naszych dzieci. Jest dużo ciepła i radości.
Zajęcia umuzykalniające pełnią także funkcję terapeutyczną relaksacyjną, szczególnie wtedy, gdy zamieniamy się rolami. Kształcimy przyszłych raperów.<br>Różne formy zabaw tanecznych i rytmicznych korzystnie wpływają na sferę aktywności naszych dzieci. Każda prezentacja przygotowanej inscenizacji pozostawia niezapomniane przeżycia.
Na zajęciach sportowych uprawiamy różne dyscypliny: indywidualne i zespołowe.
- Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta Rzeszów działającą w formie jednostki budżetowej.
- Placówka jest formą instytucjonalnej pieczy zastępczej.
- Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza łącząca zadania placówki socjalizacyjnej i interwencyjnej im. dr. Henryka Hanasiewicza w Rzeszowie prowadzi działalność na podstawie obowiązujących przepisów:
Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 49);
Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.),
Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1530 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm.);
Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1135);
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. 2011 r. Nr 292. poz. 1720 z późn. zm.)
Placówka jest placówką opiekuńczo – wychowawczą, której przedmiotem działalności jest sprawowanie opieki i wychowania wobec dzieci całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodzicielskiej.
Do zadań placówki należy:
1. Zapewnienie dziecku całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokajania jego niezbędnych potrzeb, w szczególności emocjonalnych, rozwojowych, zdrowotnych, bytowych, społecznych i religijnych;
2. Realizowanie przygotowanego we współpracy z asystentem rodziny planu pomocy dziecku, a w przypadku gdy rodzinie dziecka nie został przydzielony asystent rodziny – we współpracy z powiatem organizującym pracę z rodziną;
3. Umożliwienie kontaktu dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi;
4. Podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny;
5. Zapewnienie dziecku dostępu do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych;
6. Obejmowanie dziecka działaniami terapeutycznymi;
7. Zapewnienie korzystania z przysługujących świadczeń zdrowotnych;
8 .Przygotowanie diagnozy psychofizycznej, pedagogicznej, zdrowotnej i diagnozy sytuacji rodzinnej dziecka oraz wskazań do dalszej pracy z dzieckiem i rodziną;
9. Opracowanie planu pomocy dziecku we współpracy z asystentem rodziny,a w przypadku gdy rodzinie dziecka nie został przydzielony asystent rodziny-we współpracy z podmiotem organizującym pracę z rodziną;
10 . Praca opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna z dzieckiem;
11. Praca terapeutyczna z dzieckiem i rodziną w celu umożliwienia bezproblemowego powrotu dziecka do rodziny naturalnej;
12. Złożenie przez dyrektora Placówki w terminie 18 miesięcy od dnia umieszczenia dziecka w placówce do właściwego sądu wniosek wraz z uzasadnieniem o wszczęcie z urzędu postępowania o wydanie zarządzeń wobec dziecka celem zbadania zaistnienia warunków umożliwiających jego powrót do rodziny albo umieszczenia go w rodzinie przysposabiającej;
13. Zapewnienie warunków wypełniania obowiązku szkolnego oraz monitorowanie i nadzorowanie tego obowiązku.
Wszystkie zadania placówka realizuje we współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka, sądami, placówkami pomocy społecznej, szkołami, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi
i innymi specjalistycznymi, ośrodkiem adopcyjnym, placówkami służby zdrowia oraz innymi instytucjami i organizacjami, w tym charytatywnymi.
Celem Placówki jest działanie na rzecz:
1) reintegracji rodziny ;
2) powrotu dziecka do rodziny;
3) przysposobienia;
4) umieszczenia w pieczy zastępczej.